Estàs aquí:Inici Departaments ESO i BAT 2 Humanitats i C. Socials Filosofia

Àrea de Filosofia

Si bé en els darrers anys la Filosofia s'ha posat de moda fins al punt que les quatre universitats catalanes que n'imparteixen el grau han augmentat en un 25% el nombre d'alumnes matriculats, els éssers humans filosofem des de fa segles.

De fet, convencionalment, Tales de Milet (s. VII aC) és consideratel primer filòsof de la història de la humanitat, tot i que també fou matemàtic, astrònom i físic, però, d'aleshores ençà, aquesta disciplina que es considera la mare de tots els àmbits del coneixement ha anat adaptant-se a l'anomenada societat del coneixement i de la informació, tal com posen de manifest l'èxit aconseguit tant per la sèrie Merlí com per iniciatives més institucionals com el festival Barcelona Pensa.

Filosofar sempre ha estat necessari en qualsevol comunitat humana tant per entendre'ns a nosaltres mateixos i aquells amb qui convivim com per entendre i qüestionar tot allò que ens envolta, així que us animem a practicar aquesta activitat racional intrínsecament humana!

Únic membre de l'àrea de filosofia

Marta Inglés i Figueroa

Estudis de Filosofia

Curs / Matèria
2018-19

1r Batxillerat - Filosofia i ciutadania pdf
2n Batxillerat - Història de la Filosofia pdf
Optativa Psicologia i Sociologia

pdfpdf

1r curs de Batxillerat

• Nom de la matèria obligatòria: Filosofia i ciutadania.
  • Nombre de crèdits: 2 (Dues hores per setmana al llarg de tot el curs.)

2n curs de Batxillerat

• Nom de la matèria obligatòria: Història de la Filosofia.
  • Nombre de crèdits: 3 (Tres hores per setmana al llarg de tot el curs.)
  • Continguts: La història del pensament occidental des del segle VII aC (Tales) fins al segle XIX (Nietzsche). Com que les parades més llargues del curs es fan en els autors i textos de selectivitat, és convenient tenir-los presents:

-          Plató: La República (llibre II (368c-376c), llibre IV (427c-445e) i llibre VII (514a-520a i 532b-535a))

-          Descartes: Meditacions metafísiques (parts I, II, V i VI).

-          Locke: Assaig sobre l’enteniment humà (llibre I, capítol II, seccions 1-5; llibre II, capítol VIII, seccions 1-26; llibre IV, capítol II, secció 14; llibre IV, capítol IV, seccions 1-12) i Segon tractat sobre el govern civil (capítols I, II, III, VIII, i les seccions 211-229 del capítol XIX).

-          Mill: Sobre la llibertat (secció IV) i L’Utilitarisme (seccions II i IV).

-          Nietzsche: Genealogia de la moral (1a part) i Sobre veritat i mentida en sentit extramoral.

Libres de Filosofia

1r curs de Batxillerat

No es fa servir cap llibre de text. Els textos més importants del temari són al Moodle dels alumnes.

2n curs de Batxillerat

• Llibre de text: Història de la filosofia, Ed. Vicens Vives, 2009. ISBN: 978-84-316-9167-7.
  • Llibre recomanat: Atena. Lectures de Filosofia. Batxillerat 2012-2013, Ed. La Magrana, 2012. ISBN: 978-84-8264-570-4.

Estudis de Psicologia i Sociologia

(Assignats al Seminari de Filosofia)

• Nom de la matèria optativa: Psicologia i Sociologia.
  • Nombre de crèdits: 4 (Quatre hores per setmana al llarg de tot el curs.)
  • Continguts:

-          Psicologia: