Comissió TAC

Programem xat bots

BOTS 3Durant els mesos de novembre i desembre, l’alumnat de Tecnologia de 4t d’ESO, han estat programant Xat Bots utilitzant la plataforma de missatgeria instantània Telegram.

Ho han fet en el marc del projecte Impulsem la Robòtica 2019, participant de la Setmana de programació de la UE (Europe Code Week 2018) que pretén la formació digital de forma divertida i interessant.

Els Xat Bots són programes destinats a mantenir comunicacions amb els humans per respondre a preguntes i poden aportar continguts assignats o preprogramats (una màquina virtual que ofereix una comunicació instantània de forma coherent). Aquests automatismes dels sistemes conversacionals en l’actualitat ja s’utilitzen en moltes empreses fent tasques de màrqueting, assistència al client, control domèstic, assessorament virtual, etc.

En l’àmbit educatiu, els xat bots poden ser útils al professorat en tasques repetitives com la distribució de continguts als alumnes, la recol·lecció d’evidències de treball, el recordatori de deures i exàmens, la realització de qüestionaris, etc., mitjançant la missatgeria instantània. Els xat bots també poden millorar la comunicació amb els pares informant sobre excursions, tutories, reunions, extraescolars, exàmens, etc., de forma més àgil en comptes del correu electrònic.

 

BOTS

 

Els alumnes han treballat la vessant més tècnica i s’han convertit en creadors de xat bots (botmasters). Aprofitant una notícia del Departament de Salut sobre els riscos del consum d’alcohol en adolescents, els alumnes han tingut la tasca de crear un xat bot que fa un test per determinar si una persona té un alt risc de consum d’alcohol i per informar sobre el problema. També han preparat un xat bot d’un negoci (restaurant) i un xat bot de temàtica lliure.

Programant xat bots els alumnes han fet un ús educatiu del telèfon mòbil i de la missatgeria instantània, que utilitzen diàriament, aprenent a estructurar i fer mapes mentals per crear converses, introduint-se en la lògica i el pensament computacional, adquirint coneixements en un ambient més còmode i facilitador, desenvolupant la creativitat i la relació social del grup. Aquesta tecnologia els resulta una eina innovadora i atractiva per treballar a l’aula.

 

BOTS 2